تاریخچه شهرداری بیجار ، تاریخ تاسیس شهرداری بیجار ، بلدیه بیجار گروس
شهرداری بیجار در گذر تاریخ


بلدیه بیجار بر ریل تاریخ


در قدیم اداره هر شهر به عهده حاکم آنجا بود. پس از برقراری مشروطیت ، جایی که حوزه انتخابیه ی نماینده مجلس بود شهر نامیده شد و می بایست اداراتی چون شهرداری (بلدیه ) دادگستری (عدلیه) ، دارایی و امور اقتصادی (مالیه )، آموزش و پرورش (معارف و اوقاف ) و ...در آنجا دایر می شد . چون بیجار مرکز حوزه انتخابیه ی گروس بود ، مشمول این قانون شد و ادارات دولتی یکی پس از دیگری در این شهر کار خود را آغاز کردند .

شهرداری بیجار (بلدیه ) در زمان احمد شاه قاجار در محل چهار راه پست ، روبروی دبستان شهید «حق وردی » فعلی و داخل کوچه ی تنگ و پیچ در پیچ امام جمعه که حالا به خیابان تبدیل شده ، کار خود را آغاز کرد . نخستین شهردار یا رییس بلدیه مرحوم « مهذب تویسرکانی » بود.

بعد از پایان جنگ جهانی اول حجت الاسلام حاج سید «موسی نقیب زمانی » چند دوره شهردار بیجار شد . او به منظور تامین سلامتی مردم از وجود دکتر « رفائیل بدیعی » در مقام پزشک شهرداری استفاده کرد . مطب این پزشک که به حکیم رفائیل مشهور بود ، پایین تر از مطب فعلی دکتر نوریان قرار داشت و روی تابلوی آن جمله ی دکتر رفائیل بدیعی طبیب بلدیه دیده می شد .

از دیگر کارهای مهم او احداث خیابان طالقانی فعلی « حد فاصل بیمارستان سابق تا منطقه ی تازه آباد » ، خیابان توحید جنوبی از در قلعه ( میدان طالقانی ) تا ابتدای بنیاد شهید و خیابان شهدا از چهار راه  شهرداری به طرف شمال تا چهار راه پست و از آنجا به طرف غرب تا ابتدای باغ شاهرخ آباد « میدان فاضل فعلی » بود که در حال حاضر هم وجود دارند . او روی رودخانه ی حاکمی (نزدیک شرکت نفت فعلی  تازه آباد ) که در ان زمان جنگل و فضای سبز بود ، پلی با تیر چوبی ساخت ودر همان نزدیکی به منظور دسترسی آسان و سریع مردم به آب آشامیدنی  سالم ، تونلی با زاویه 30 درجه و پله های متعدد به قناتی که در زیر زمین جریان داشت ، وصل کرد که به آن چاممبر ( چاه انبار ) می گفتند . بیشتر خانه ها دارای دار و درخت بودند و از آب چشمه سراب و یا کاریز امین و سایر قنوات و چشمه های شهر حق آبه داشتند .

جویهای آب روشن و زلال در کوچه ها و معابر جریان داشت که براساس کانال کشی های گذشته انجام شده بود . میرآبهای شهرداری وظیفه داشتند که بر تقسیم درست آب بین باغات ، مزارع و خانه ها و ... نظارت کنند .

در آن ایام از برق خبری نبود ، شهرداری وظیفه داشت شبها کوچه و بازار را با فانوس روشن کند . از ماشین آلات امروزی اثری دیده نمی شد . زباله ها را با الاغ می بردند . تمام کارهای عمرانی با دست انجام می شد . شهرداری تعدادی گاری داشت که آنها را به اسب می بستند .

بعدها کسانی چون « ابوالفتح نقیب حضرتی » ، « ابوالقاسم اردلان » ، « صمد امیرانی » ، « موسی شریعت » و «  مسلم نسرین » شهردار بیجار شدند و « غلامرضا طوماری » هم ، مدتی سرپرست بود .

البته گاهی حکما ( فرمانداران ) علاوه بر پست اصلی ، سرپرستی شهرداری را هم بر عهده داشتند .

در اواخر حکومت پهلوی اول ( سال 1318) ساختمان فعلی شهرداری بیجار در ضلع جنوبی « چهار باغ صفویه » توسط استاد « حسین لرزاده» با یک سالن بزرگ مرکزی ، شش اتاق پیرامون ، سه گوشواره ی جانبی و زیرزمین طراحی و به وسیله دو نفر از معماران محلی به نامهای استاد « عبدالحسین معمار » و پسرش کربلایی« غلامرضا معمار » ساخته شد . که به عمارت حگومتی یا فرمانداری معروف بود و از آن تاریخ به بعد شهرداری به این مجموعه منتقل شد .

این ساختمان زیبا که سقفش شیروانی بود ،  در حال حاضر هم وجود دارد و قسمتهای دیگری به آن اضافه شده است .
براساس یاداشتهای « اصغر خان امیرانی » هدیه ای شامل یک قطعه فرش دوزرعی « ماهی میرک » از طرف مسئولین محلی برای استاد لرزاده فرستاده شد که استاد بعدها فرش را در کربلا به حرم امام حسین (ع) هدیه کرد .

در سالهای 1328 شمسی نیروگاه برق بیجار با یک دستگاه مولد بزرگ دیزلی که با آب استخر خنک  می شد ، زیر نظر شهرداری کار خود را آغاز کرد و محل آن روبروی حسینیه بود .
در سال 1334 لزوم نوسازی شهر در دستور کار مسئولین وقت قرار گرفت و « سید محمدعلی اشرف زاده » شهردار بیجار شد .او خیابان توحید شمالی را در سال 1335  احداث کرد و سقف قسمتی از بازار
که زمان جنگ جهانی اول به وسیله ی روسها به آتش کشیده شد بود را با شیروانی پوشاند .
نخستین کمپرسی شهرداری که فرمان آن سمت راست قرار داشت و به آن ماشین « خوه ل کیش »   (خاک کش ) می گفتند ، در همین ایام مورد بهره برداری قرار گرفت که راننده اش « سید حاجی موسوی » بود .

ضمنا پل چوبی منطقه تازه آباد برداشته شد و به جای آن پل جدیدی با سنگ سیمان به صورت طاق ضربی احداث شد که در حال حاضر هم وجود دارد و بعد از اشرف زاده ، « خطیبی » سر کار آمد . در این ایام مقدمات لوله کشی آب آشامیدنی و آسفالت خیابانها به وسیله شهرداری فراهم شد و در سال 1340 آب در لوله جریان پیدا کرد . بعد از خطیبی « خلیل جعفری » سکان هدایت شهرداری را به دست گرفت .

جعفری نخستین حمام نمره استان  کردستان را در محل حوزه ی علمیه ی فعلی ساخت . این مجموعه دارای حمامهای عمومی و شش نمره خصوصی بود .میدان مرکزی شهر ( طالقانی ) و میدان و بلوار شهید « رحمانی » از کارهای جعفری است که برروی گورستانهای قدیمی شهر ایجاد شد .

ضمنا آرام شهرداری بیجار که یک قطعه فرش را در میان دو خوشه ی گندم نشان می دهدو سمبل فرهنگ و هنر و اقتصاد شهر است در زمان ایشان طراحی شد .

خلیل جعفری نواخانه ای هم برای فقرا ساخت .با مرگ ناگهانی او بر اثر سکته قلبی ، « نصرت اله امیرانی » شهردار شد ومدتی هم « عبدالباقی  رفیع » سرپرست بود .

در سال 1348 با توجه به لزوم توسعه استان کردستان « رئوفی » که فردی آبادگر شناخته می شد ، استاندار کردستان شد . او همزمان در شهرهای سنندج ، سقز و بیجار طرح های بزرگی را به اجرا گذاشت .

بلوار سه کیلومتری اصلی بیجار (امام ره ) ، میدان حلوایی ( سپاه )  ، بلوار سراب (شهید چمران ) ، میدان سراب ( جانبازان ) و خیابانهای شهید اردللان و مدرس و ... از کارهای مهم او در بیجار هستند .
متاسفانه رئوفی به بافت  تاریخی و فرهنگی  شهر و برج  و باروهای آن توجهی نکرد و آنها را ویران کرد .
در همین ایام کسانی چون « عبدالاه اسدی » ، « خیراله فرامرزی » ،« بیگلری » و « نصرت اله امیرانی » (برای بار دوم ) در منصب شهردار بیجار انجام وظیفه کردند و «  ناصر الوندی » هم مدتی سرپرست شهرداری را بر عهده داشت .

آخرین شهردار بیجار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران « محمدرضا پاکزاد » بود .

فهرست منابع و ماخذ :


1- سیمای بیجار گروس و حسن آباد یاسوکند ، محمد علی کوشا

2- بیجار در گذرگاه تاریخ ، محمد مریوانی

3- خاطران شیخ الملک اورنگ

4- یادداشتهای علی اصغر امیرانی مدیر مجله ی خواندنی ها

5- مصاحبه با پیرمرد 118 ساله بیجار مرحوم حبیب اله خادمیان با آرشیو شفاهی سازمان اسناد ملی ایران

و سپاس فراوان از زحمات آقایان جواد جعفری ، عزت اله محمدیاری و هرمز معتمد .

 

 تحقیق و گردآوری : (عبدالحمید جعفری )

 



اخبار روز
news categories 
     
 
news code : 15302  |  item visited : 7268
پیام تسلیت اربعین حسینی شهردار بیجار
 
     
     
 
news code : 15290  |  item visited : 7093
آیین غبارروبی و گل افشانی مزار شهدا با حضور شهردار و اعضای شورای شهر
 
     
     
 
news code : 15202  |  item visited : 38567
تغییر ساعات ادارات در ۱۰ استان اجرایی شد/ ۱۰ استان دیگر در نوبت اعمال تغییر ساعات اداری
 
     
     
 
news code : 15130  |  item visited : 49415
جزئیات اصلاحیه دستورالعمل وام ودیعه مسكن
 
     
     
 
news code : 15129  |  item visited : 49091
جزئیات شرایط بازنشستگی زنان و مردان اعلام شد
 
     
     
 
news code : 15128  |  item visited : 51416
لیست جدید باكیفیت و بی‌كیفیت ترین خودروهای داخلی
 
     
     
 
news code : 15125  |  item visited : 92329
قیمت خودروها در بازار ثابت شد
 
     

6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0