• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۴/۰۵/۳۱ 
برای اولین بار در بین شهرداریهای استان ، شهرداری بیجار موفق به اخذ گواهی نامه بین المللی ISO 9001: 2008 شد

برای اولین بار در استان کردستان شهرداری بیجار موفق به اخذ گواهی نامه بین المللی ISO 9001: 2008 شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری بیجار، روز پنج شنبه مورخ 29 / 5 / 94 با حضور پاشازاده شهردار، خدمتی نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیجار، مسئولین واحدهای شهرداری و نمایندگان ایزو ، گواهینامه ISO 9001 : 2008 به شهرداری بیجار اعطا شد.

 آبگون سر ممیز رسمی استاندارد ISO 9001 و مشاور شهردار تهران در این جلسه با تبریک به شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی و همچنین پرسنل شهرداری بیجار در رابطه با اخذ این گواهی نامه گفت: طی بازدیدها و ملاقاتهای بعمل آمده با شهردار و مسئولین واحدهای شهرداری نقاط قوت و در برخی مسائل نقاط ضعفی نیز مشاهده شد که با توجه به این موارد شهرداری بیجار در سطح استانداردهای گواهینامه ISO 9001 : 2008 قرار گرفته است و این قابلیت را از خود نشان داده که میتواند با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی خود را به این سطح از پیشرفت برساند.

از سال 1393 با پیشنهاد علی پاشازاده شهردار بیجار پیگیریهای لازم و انجام مکاتبات اداری در راستای کسب این گواهینامه آغاز شد و در این راستا محمود برومند از طرف شهردار به عنوان نماینده مدیریت مامور پیگیری این موضوع انتخاب گردید.

محمود برومند در این رابطه افزود: استاندار ISO 9001 : 2008 پایه ی سیستم مدیریت یک سازمان بوده و در راستای کنترل سیستم مدیریت تعریف میشود .

وی ادامه داد: شهرداری بیجار به منظور به کار گیری فن آوریهای نوین در ارائه ی خدمات شهری بهتر به شهروندان اقدام به پیاده سازی این استاندارد بین المللی نموده است.  

در این راستا اقدامات عملی و آموزشی توسط شهرداری بیجار جهت استقرار گواهی نامه فوق برگزار گردید که میتوان به فعالتهای زیر اشاره نمود:

فعالیتهای عملی :

-         برگزاری جلسه توجیهی و آموزشی جهت مدیران و کارشناسان

-         تشکیل کمیته راهبری و کمیته های فرعی

-         مستند سازی

-         استقرار مستندات تدوین شده و نظارت بر اجرای آنها

-         انجام ممیزیهای داخلی ( یک نوبت)

-         رفع عدم انطباقها و انجام اقدامات اصلاحی

-         ممیزی نهایی و اخذ گواهی نامه از سازمان گواهی دهنده

فعالیتهای آموزشی:

- آشنایی با مفاهیم و الزامات و مستند سازی سیستم مدیریت کیفیت

- ممیزی داخلی در حین اجرای ممیزی و به صورت عملی

 

مفهوم ISO 9001:2008 چيست؟

ISO 9001:2008 مجموعه اي از مقررات است كه در سطح بين المللي معتبر شناخته مي شود. وشركت ها از آن به منظور بهبود كيفيت محصول يا خدمات خود در درون سازمان استفاده مي كنند.

ISO 9001:2008 يكي از استاندارهاي خانواده استانداردهاي ISO 9000 است كه شامل مدارك وراهنماهاي متعددي است. در حال حاضر در اين خانواده بيش از 20 مدرك وجود دارد و كماكان مدارك جديدي به آن اضافه مي شود يا مدارك موجود مورد بازنگري قرار مي گيرد تا به درك بهتر استاندارد در بين شركت ها كمك كند ومدل هاي كسب وكار جديدي تهيه وابداع گردد.

در نوامبر 2008 سازمان جهاني استاندارد سازي به معرفي مجموعه بازنگري شده استانداردهاي مديريت كيفيت بر مبناي مدل فرايندي اقدام نمود. در اين مدل جديد تاكيد بر رضايت مشتري وبهبود مداوم است.

ايزو 9001:2008 عمدتا مبتني بر 4 مدرك كليدي است:

1. ISO 9000:2005   نظام هاي مديريت كيفيت – واژگان ومفاهيم اساسي

2. ISO 90001:2008 نظام هاي مديريت كيفيت – الزامات

3. ISO 9004:2000   نظام هاي مديريت كيفيت – راهنمائي براي بهبود عملكرد

4. ISO 19011:2002 راهنماي مميزي نظام هاي مديريت كيفيت وزيست محيطي

استاندارد در لغت به معنی نظم قاعده قانون و مفاهیمی از این قبیل است. اما معنی آن در ارتباط با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که مسئولیت قانونی تهیه و تدوین استانداردهای ملی را عهده دار می‏باشد عبارت است از:

تعیین و تدوین ویژگیهای لازم در تولید یک فرآورده و انجام یک خدمت با تبادل نظر و توافق جمعی صاحبان حق و نفع با روشهای مشخص شده

 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بر اساس اختیارات و وظایف قانونی در موارد زیر به عنوان مرجع در کشور شناخته شده است:

1- تعیین و تدوین استانداردهای ملی (رسمی) به استثنا مواد داروئی

2- تعیین ویژگی کالاها و مقایسه آن با استانداردهای مربوط (به استثنای مواد داروئی)

3- اجرای سیستم بین‏المللی یکاها و کالیبره کردن وسایل سنجش

4- تائید صلاحیت شرکتهاو موسسات بازرسی کننده داخلی و خارجی (سورویانس) و بازرسی کالا در مبدا و مسیر

5- انگ گذاری و تعیین عیار فلزات گرانبها

 
 
 
 
 

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0