بسم الله الرحمن الرحیم
احداث و توسعه معابر
از تصویب اولین قانون شهرسازی در سال ۱۳۱۲ (قانون
راجع به احداث و توسعه معابر و خیابانها) تاکنون، قوانین و مقررات متعددی درخصوص
شهر و شهرسازی به تصویب رسیده است که برخی از آنها زمينه مناسبی را برای تهیه طرحهای
شهری فراهم نمودهاند. برخی نیز مستقیما به تهیه طرحهای شهری مربوط بودهاند و
برخی دیگر در جهت اصلاح و رفع نقایص طرحها (و به تعبیر دیگر بر شهرسازی اندیشیده
کشور) مؤثر بودهاند.
مهمترین این قوانین را میتوان چنین برشمرد:
در سال ۱۳۱۲، «قانون راجع به احداث و توسعه معابر و
خیابانها» به تصویب رسید و با وجود آنکه در مفاد این قانون بارها تجدید نظر شد و
بر توان اجرایی آن افزوده گردید، اما اقدامات اصلی شهرسازی در سالهای بعد صورت
گرفت.
در سال ۱۳20 «اصلاح قانون توسعه معابر» تصویب و چند
ماده به قانون شهرداری الحاق گشت. اقداماتی چون تدوین مقررات و ضوابط تهیه برنامههای
شهری، تاسیس شورایعالی شهرسازی، تعیین حریم یا محدوده نظارت بر فعالیتها و ساخت
و سازها در شهرها و به طور کلی اقدامات عمده برای تحقق اهداف برنامهریزی شهری در
ایران، از این سال آغاز گردید.
قانون اصلاح قانون توسعه معابر
قانون اصلاح قانون توسعه معابر
مصوب اول تیر ماه 1320
ماده یکم - هر گاه شهرداریها توسعه یا اصلاح یا احداث برزن - خیابان میدان - گذر
- کوی - انهار یا قنوات را برای تسهیل آمد و شد یا زیباییشهر و یا برای سایر
نیازمندیهای شهر لازم بدانند طبق مقررات این قانون رفتار خواهد شد.
در پی توافق مابین شهرداری بیجار و خانواده پیرمحمدی در
خصوص واگذاری زمین مزروعی جهت بازگشایی
معبر 20 متری در کوی رستگاران 1 ، معاونت فنی و عمران شهرداری بیجار اقدام به
بازگشایی معبر فوق نمود که عملیات زیر سازی و بازگشایی معبر هم اکنون در حال اجرا میباشد.